Кои са по-важните изисквания към един онлайн магазин?

гост-автор:Христо Петров

Искате да започнете онлайн бизнес и да си направите онлайн магазин?  Чудесно! Според данни на НСИ през 2018 20,8% от населението на България между между 16 и 74 години е пазарувало онлайн. Технологиите се развиват много динамично и вече половината от трансграничната търговия в света минава през платформите Amazon , Alibaba, AliExpress , eBay. 

Какво е най-важното, което трябва да знаете:

Дали да се регистрирате по ЗДДС?

Ако продавате на физически лица, обикновено за Вас като търговец е по-изгодно да не сте регистрирани по ЗДДС и съответно не е задължително да правите регистрация.
НО, трябва да се регистрирате по ДДС, най-често ако минете оборота от 50 хил. лв., ако ще извършвате търговия с акцизни стоки, ако Вашата фирма получава пари от чужбина или изпраща пари към чужбина. Най-често е необходимо да се регистрирате по ДДС при плащания от и към Facebook, Google (вкл. бившите услуги Adwords, Adsense), eBay, Amazon, хостинг или домейни и всякакви услуги към фирми от чужбина. В зависимост от конкретните плащания се преценява каква ДДС регистрация да се направи ПРЕДИ тези плащания;

Информация, която трябва да съдържа Вашият сайт

1. Информация за Вашата фирма - име, адрес на регистрация, булстат (ЕИК), име на управителя. Ако имате офис или склад, препоръчваме да опишете и неговия адрес. Въпреки, че няма специално законово изискване препоръчваме да имате посочени още начини за контакт с вас – телефони, e-mail и др.

2. Условия за ползване и поръчки от сайта (End User License Agreement) и всеки потребител по някакъв начин изрично да е потвърдил, че ги приема. Например, може при първоначалната си регистрация в сайта да постави отметка, че е съгласен или при всяка поръчка да поставя отметка, че приема Общите условия

3. ВАЖНО – Забранено е да има автоматично сложена отметка, че потребителят е съгласен с каквото и да е. Това важи за България и за някои страни от ЕС. Потребителят изрично трябва да сложи отметка, че е съгласен с нещо;

4. Описана процедура за връщане на стоки или услуги. Някои стоки и услуги не могат да бъдат връщани. Сред най-честите са хранителни продукти и компакт дискове със софтуер.Трябва да се описано в какъв срок потребителят може да върне стока, независимо от причините. Обикновено срока е 14 дни и не е длъжен да дава обяснения защо се отказва.

5. Трябва да е описан какъв е гаранционният срок за различните стоки и услуги.

6. Трябва да е сложена бланка за рекламация, която може да се използва по желание на потребителя (не е задължително, а по негово желание);

7. Ако продавате в ЕС, вкл. България, трябва да има линк към платформата за решаване на потребителски спорове на Европейската комисия: http://ec.europa.eu/consumers/odr - Напоследък има доста проверки от Комисията за защита на потребителите дали на вашия сайт сте сложили този линк

Регистрация на онлайн магазина в сайта на НАП.

Търговците, които използват собствени или наети електронни магазини или публично достъпни онлайн платформи за продажби, са длъжни да подадат информация за това пред Националната агенция за приходите до 29 юни 2019. Списъкът е достъпен през портала на НАП за е-услуги със свободен достъп: https://inetdec.nra.bg/pls/pub/home.html#/goto:dec2009.REGREPESHOP.home

Кога следва да се регистрираме?

Трябва да се регистрираме, ако за извършваната дейност е необходимо да се издава касова бележка. Според сега действащите изисквания, касови бележки не са необходими само при директно плащане по банков път и когато се използва Наложен платеж + Пощенски паричен превод.

Според сега действащите изисквания е необходимо да се пускат касови бележки дори за платежни системи като PayPal. Преди няколко дни обаче на сайта на НАП излезе съобщение, от което излиза, че всички онлайн магазини би трябвало да се регистрират, дори и да няма изискване за касова бележка. На сайта на НАП постоянно излизат новини с пояснения и ако вместо сутрешно кафе нямате навика да следите всеки ден какво ново се е появило - просто регистрирайте онлайн магазина си, дори и да се окаже незадължително. Тези противоречия се очаква да бъдат изгладени до есента.

Какви проверки може да имате?

Най-често проверките са от НАП. При тези проверки обикновено искат от търговеца справки за продажбите (платени в брой във Вашия офис или постъпили по банков път директно от клиенти или от наложен платеж) и ги сравняват с информацията за доставките с куриер. Най-честите грешки от онлайн търговците в компетенциите на НАП са неиздаването на касови бележки при наложен платеж и недокументиране на върнатите стоки, при което НАП не признава, че са върнати, т. е. иска да платите по-голям данък за реално неосъществена продажба.

Комисия за защита на потребителите – Напоследък при тези проверки основно гледат дали са написани данните на търговеца, дали е сложен посочения по-горе линк към платформата за решаване на потребителски спорове и бланка за връщане на продукти. В някои случаи проверяват има ли сайта Общи условия на ползване и дали в тях са упоменати всички клаузи, които са записани в няколко закона – Закона за защита на потребителите, Закон за електронната търговия и др.

Комисия за защита на конкуренцията По-рядко, обикновено при подаден сигнал от Ваши конкуренти, може да имате проверка от Комисията за защита на конкуренцията. При тези проверки обикновено се проверява дали спазвате правилата на честната конкуренция, т. е. да не подвеждате потенциалните клиенти.

Комисията за защита на личните данни По-рядко, обикновено при подаден сигнал от потребител, може да имате проверка от Комисията за защита на личните данни. Проверките са основно дали в сайта има поставена Политика за поверителност, ако се използват бисквитки – Политика за бисквитките, с детайлно описание какъв тип бисквитки се използват, дали имате вътрешни процедури за събиране, съхранение, обработване и изтриване на лични данни след разумен период. Според най-новите тълкувания, се приема, че лични данни са и тези: e-mail, телефон, IP адрес, MAC адрес, детайлите по доставките на поръчките.

Документиране на дейността

  • При всяка продажба, ако клиентът ви плати В БРОЙ ИЛИ С НАЛОЖЕН ПЛАТЕЖ, трябва да пуснете касова бележка, която да му изпратите със стоката или услугата;
  • Ако искате да не пускате касови бележки, ползвайте комбинацията наложен платеж заедно с пощенски паричен превод. Само ако ползвате двете услуги заедно, няма нужда да пускате касови бележки;
  • При плащане на ПОС-терминал, вкл. и с виртуален ПОС терминал според сега действащите изисквания също е необходимо да се пусне касова бележка. Има работна група в НАП, която обсъжда дали и как може да отпадне това изискване.
  • Ако продавате (изнасяте стока) в Европейския съюз, трябва да може да се изважда справка колко са продажбите ви към всяка страна поотделно. Когато продажбите ви надвишат прага за регистрация по ДДС, за дистанционни продажби, за съответната страна, трябва да се регистрирате по ДДС в нея. Например, ако българска фирма продава в Германия и продажбите станат над 17500 Евро, трябва българската фирма да се регистрира по ДДС в Германия, да начислява “германското ДДС” и да го плаща към Германия;
  • Ако клиентите ви плащат по ваш PayPal акаунт, той трябва да се регистрира в БНБ;
  • Трябва от вашия онлайн магазин да се вадят подходящи за осчетоводяване справки – да е ясно месец по месец точно какви артикули са продадени , на каква стойност, кой е купувачът, от коя държава е купувачът, как е платил купувачът. Някои от чуждестранните платформи за онлайн магазини в чистия си вид нямат тези опции. По наше мнение, за български онлайн магазини по-подходящи са български платформи като Gombashop, Seliton, Cloudcart.

Допълнителна информация за онлайн магазините

  • За търговия с някои стоки и услуги е нужен лиценз, разрешително, има допълнителни изисквания или са забранени – сред тях са: електроника, автомобилни масла и гуми, храни, лекарства и хранителни добавки, цигари, алкохол, финансови продукти, вкл. застраховки, дрехи втора употреба, детски стоки, оръжие и стоки с двойно предназначение (напр. ножове), стоки от благородни метали, ръчно обработени материали (напр. от дърво), ръчно рисувани картини, софтуер, при внос и износ. Препоръчваме ви консултация със специалист дали конкретно за вашия бизнес има специални изисквания;
  • В България и Румъния масово се използва плащането с наложен платеж, при получаването на стоката. Във всички останали части на света обикновено се плаща с PayPal, дебитна или кредитна карта;
  • Препоръчваме Ви да използвате SSL сертификат на сайта си, особено при плащане.

------------------

за автора: Христо Петров e управител на счетоводна кантора „Голдън вижън“ ООД, активно работеща с бизнес собственици на онлайн бизнес. Той ще бъде един от лекторите не семинара

Правни и счетоводни аспекти на онлайн търговията в Бургас

Ако продавате онлайн у нас и в чужбина, ако се занимавате с dropshipping и използвате различни marketplace платформи, ако сте въвели различни методи на плащане и попадате/не попадате под новите изискванията на Наредба Н-18 - Елате на нашия семинар

 

Искате ли да научите повече за правните и счетоводни аспекти на онлайн търговията ?

Чакаме Ви в Бургас!

 

Илюстрация: Infographic vector created by freepik - www.freepik.com
 


Настоящото изложение има информативен и опознавателен характер. Изразява личното професионално мнение на авторите на сайта и не представлява конкретен съвет или консултация

1 Коментари

  1. Avatar
    Plamena 2019-05-14 09:49:24

    Къде има линк за семинара?

Напиши коментар