Нови правила за инструктажите
гост-автор: д-р инж. Деяна Илиева
В бр. 54 на Държавен вестник бяха обнародвани изменения и допълнения на Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. (за инструктажите), които влизат в сила от 27 септември 2024 година.
Ето какво трябва да имате предвид във връзка с измененията:
-
Отпада служебната бележка при начален инструктаж
От 27 септември 2024 г. вече няма да се изисква да се издава служебна бележка при проведен начален инструктаж на новоназначени лица.Тази служебна бележка се съхраняваше в досието на работещия.
Отпада задължението за издаване на служебна бележка, но не е забранено с вътрешнофирмени правила такава да продължава да се издава.
Разбира се, трябва да го оформите като правило с фирмен документ.
- Промени във вида на книгите за инструктаж
В образците на книги за инструктаж, които са в приложение №1 към наредбата, има изменения, които са следните:
В колона 2 вече ще се записва само име и фамилия, а не трите имена.
Поради отпадането на служебната бележка е премахната и колоната за нея в книгата за начален инструктаж.
Отпада колоната за работен номер в книгата за ежедневен инструктаж.
Основният въпрос е дали трябва да сменим книгите с новите образци или можем да продължим да използваме старите, като не се попълват съответните колони.
И за двата варианта има ЗА и ПРОТИВ. По принцип нашата препоръка е за смяна на книгите с цел избягване на забележки и предписания.
- Възможност за дистанционно провеждане на инструктаж
С измененията се въвежда възможност инструктажите да се провеждат в дистанционна форма с помощта на информационните и комуникационни технологии.
Възможност означава, че не е задължително да въведете такава форма за провеждане на инструктажа. Можете да продължите само с присъствена форма.
Ако решите да въведете дистанционна форма, то преди това трябва да бъдат утвърдени Правила за дистанционно привеждане, в които да опишете:
- видът на информационните и комуникационните технологии за провеждане на инструктажите по безопасност и здраве при работа;
- редът и условията за използването им.
Може до момента да сте правили дистанционен инструктаж чрез изпращане на материала за инструктаж по имейла и след това да сте минавали за подписи.
Ако искате да продължите, е задължително да се утвърдят правила за провеждане на инструктаж в дистанционна форма, като се абстрахирате от мисълта „Ама аз досега го правих без такива правила и всичко беше наред“.
Всъщност не е било наред и до 27 септември 2024 г. това е нарушение на нормативните изисквания, тъй като наредбата дотогава не допуска дистанционно провеждане на инструктажи.
- Възможност за електронно документиране
Измененията в наредбата въвеждат възможност инструктажите да се документират по електронен път.
Възможност означава, че не сте длъжни да го правите. Можете да продължите да документирате инструктажите само на хартия!
Основните акценти по отношение на електронното документиране са:
- електронните документи трябва да съдържат данните, които са в съответния образец на книгите за инструктаж (Чл. 11б.(2))
- подписването им става само с усъвършенстван или квалифициран електронен подпис, който се осигурява за сметка на работодателя.
- документите се съхраняват в трудовото досие на работещия.
- допускане на съвместяване на началния и инструктажа на работното място при работа от разстояние
Чрез допълнение на чл. 11, ал. 4 от наредбата, се допуска съвместяване на началния инструктаж и инструктажа на работното място при работа от разстояние.
И друг път сме коментирали, че често инспекторите въобще не се интересуват съвместявате ли или не, а се изисква отделно документиране в двете книги.
Какво да запомните:
Единственото, което е задължително в измененията, са новите образци на книгите за инструктаж!
✅ Не сте задължени да издавате служебна бележка, но имате право да продължите да я издавате.
✅ Ако не желаете да въвеждате дистанционен инструктаж и електронно документиране, просто продължавате по същия начин да провеждате инструктажите и да ги документирате на хартия.
✅ Няма връзка между дистанционния инструктаж и електронното документиране – можете да въведете дистанционен инструктаж и да документирате на хартия, както и можете да правите присъствен инструктаж и да го документирате електронно.
✅ Ако искате да въведете дистанционен инструктаж и/или електронно документиране, можете да го направите по всяко време след 27 септември (например през 2025 г.), не е необходимо да стане точно от 27 септември.
Искате ли да научавате и прилагате важните неща лесно? Вижте как ТУК
--
Деяна Илиева e инженер-химик по "Безопасност на производствата'', доктор по „Ергономия и промишлен дизайн“, одитор на системи за управление на здравословни и безопасни условия на труд OHSAS 18001:2007. Активната й дейност е свързана с извършване на обучения, одити и консултации по здравословни и безопасни условия на труд. Един от авторите на информационния сайт https://otgovori.info/- онлайн информационна система, предназначена за специалистите по ЗБУТ
Настоящото изложение има информативен и опознавателен характер. Изразява личното професионално мнение на авторите на сайта и не представлява конкретен съвет или консултация