Нови изисквания за отчитане на устойчивостта: отнасят ли се те за Вашето предприятие?
През последните години концепцията за устойчивостта добива все по-голямо значение в корпоративния свят. Европейският съюз, чрез своите регулации и директиви, активно работи за въвеждането на стандарти, които да гарантират, че предприятията отчитат не само финансовите си резултати, но и социалните и екологичните си въздействия.
В този контекст са и част от измененията в Закона за счетоводството, обнародвани в ДВ бр. 72 от 27 Август 2024 г., с които въвеждат изискванията на Директива (ЕС) 2022/2464 във връзка с изменение на Директива 2013/34/ЕС (Счетоводна директива). С въведените промени се въвежда нов начин, по който предприятията ще докладват информация, свързана с устойчивостта.
Без да претендираме за изчерпателност, ще се спрем на най-важните въпроси, които възникват по повод тези промени.
Какво означава отчитане на устойчивостта?
Най-общо това включва докладване на екологични, социални и управленски аспекти на дейността на предприятието.
Основните понятия са дадени в Допълнителни разпоредби на Закона на счетоводството:
- "Въпроси по устойчивостта" означава фактори в областта на опазването на околната среда, социалните права и правата на човека, както и управленските въпроси, включително факторите на устойчивост по смисъла на чл. 2, т. 24 от Регламент (ЕС) 2019/2088.
- "Отчитане на устойчивостта" означава оповестяване на информация, свързана с въпроси по устойчивостта в съответствие с глава седма, раздели III и IV.
Кой е задължен да изготвя отчет за устойчивостта?
Съгласно новите разпоредби задължението за включване на отчет за устойчивостта в доклада за дейността се отнася за:
- Големите предприятия
- Малките и средните предприятия, които са предприятия от обществен интерес съгласно § 1, т. 22, буква „а“ от допълнителните разпоредби на ЗС. /чиито прехвърлими ценни книжа са допуснати до търговия на регулирания пазар в държава членка на ЕС/.
- Предприятията майки на големи групи предприятия
Изключения от задължението за включване на отчет за устойчивостта:
- Микропредприятия
- Фондове за допълнително пенсионно осигуряване, фондове за извършване на плащания и осигурителни каси
- Българската народна банка и пощенски оператори, извършващи пощенски парични преводи
- Алтернативни инвестиционни фондове и колективни инвестиционни схеми
- Предприятия в производство по несъстоятелност или ликвидация
Въвежда задължение за дъщерните предприятия и клоновете на предприятия, регулирани от законодателството на трета държава, да публикуват отчет за устойчивостта на предприятието от трета държава при определени условия. / Подробности в Раздел III, IV и IV "а" от закона./
Какво информация се включва в отчета за устойчивостта?
- Бизнес модел и стратегия - като се акцентира върху тяхната гъвкавост към рискове и възможности, свързани с устойчивостта, както и планове за преход към устойчива икономика и ограничаване на глобалното затопляне.
- Цели за устойчивост - конкретни цели, свързани с устойчивостта, като например намаляване на емисиите на парникови газове до 2030 г. и 2050 г., както и постигнатия напредък по тези цели и тяхната научна обоснованост.
- Роля на управителните и надзорните органи - описание на ролята и експертните знания на управителните и надзорните органи в контекста на устойчивостта
- Политики за устойчивост - информация за политиките на предприятието във връзка с устойчивостта, включително схеми за стимулиране на управленския състав, свързани с изпълнението на тези политики.
- Процеси за комплексна проверка - подробности за процесите на проверка и управление на въздействията на предприятието върху устойчивостта, включително неблагоприятни въздействия върху околната среда, социалните аспекти и веригата на стойност.
- Рискове и управление на устойчивостта описание на основните рискове и зависимости, свързани с устойчивостта, и как предприятието управлява тези рискове.
- Показатели и измерители
Тази информация следва да се оповестява в съответствие с изискванията на Европейските стандарти за отчитане на устойчивостта.
Кой е първият отчетен период?
Първият отчетен период, за който в доклада за дейността на предприятията се включва отчет за устойчивостта, е, както следва:
1. 2024 г.:
а) за големи предприятия, които са предприятия от обществен интерес и които към 31 декември на отчетния период надвишават критерия за среден брой служители през финансовата година от 500 души;
б) за предприятия от обществен интерес, които са предприятия майки на голяма група, която към 31 декември на отчетния период надвишава на консолидирана основа критерия за среден брой служители от 500 души;
2. 2025 г.:
а) за големи предприятия, различни от посочените в т. 1, буква "а";
б) за предприятия майки на голяма група, различни от посочените в т. 1, буква "б";
3. 2026 г.:
а) за малки и средни предприятия, които са предприятия от обществен интерес по смисъла на § 1, т. 22, буква "а" от допълнителните разпоредби, с изключение на микропредприятия;
б) за малки и несложни кредитни институции по смисъла на чл. 4, параграф 1, т. 145 от Регламент (ЕС) № 575/2013, при условие че са големи предприятия или малки и средни предприятия (с изключение на микропредприятия), които са предприятия от обществен интерес съгласно § 1, т. 22, буква "а" от допълнителните разпоредби;
в) за каптивни застрахователни предприятия по смисъла на чл. 14, ал. 1 от Кодекса за застраховането и каптивни презастрахователни предприятия по чл. 14, ал. 2 от Кодекса за застраховането, които са големи предприятия или малки и средни предприятия (с изключение на микропредприятия), които са дружества от обществен интерес съгласно § 1, т. 22, буква "а" от допълнителните разпоредби.
Малките и средните предприятия по ал. 1, т. 3, буква "а" могат да не включват в доклада за дейността си отчет за устойчивостта за отчетните 2026 г. и 2027 г. В този случай предприятието посочва накратко в доклада за дейността причините, поради които не е включен отчет за устойчивостта.
Въвеждането на новите изисквания за отчитане на устойчивостта представлява значима стъпка напред в усилията на Европейския съюз да насърчи прозрачността и социалната отговорност на компаниите. Това ще позволи на инвеститорите и другите заинтересовани страни да вземат информирани решения въз основа на ясна и надеждна информация за социалните и екологичните въздействия на корпоративната дейност.
--------------------------------
§ 1, т. 22 ДР "Предприятия от обществен интерес" са:
а) предприятия, чиито прехвърлими ценни книжа са допуснати до търговия на регулирания пазар в държава - членка на Европейския съюз;
б) кредитни институции;
в) застрахователи и презастрахователи;
г) (доп. - ДВ, бр. 19 от 2021 г.) пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване и фондове за извършване на плащания;
д) инвестиционни посредници, които са големи предприятия по този закон;
е) колективни инвестиционни схеми и управляващи дружества по смисъла на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, които са големи предприятия по този закон;
ж) финансови институции по смисъла на Закона за кредитните институции, които са големи предприятия по този закон;
з) "Холдинг Български държавни железници" - ЕАД, и дъщерните му предприятия; Национална компания "Железопътна инфраструктура";
и) търговски дружества, чиято основна дейност е да произвеждат и/или да пренасят, и/или да продават електроенергия и/или топлоенергия и които са големи предприятия по този закон;
к) търговски дружества, чиято основна дейност е да внасят и/или пренасят, и/или разпределят и/или транзитират природен газ и които са големи предприятия по този закон;
л) (изм. - ДВ, бр. 95 от 2016 г.) ВиК оператори по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, които са средни и големи предприятия
Настоящото изложение има информативен и опознавателен характер. Изразява личното професионално мнение на авторите на сайта и не представлява конкретен съвет или консултация