Ресурси на предприятието, ползвани от физическо лице - управител

гост-автор: Теодор Тодоров
 

Това е ситуация, при която предприятието придобива (купува или наема) даден ресурс и го предоставя за ползване на физическо лице. Най-често физическото лице е собственик и управител. В настоящия материал ще разгледаме подобен случай и какви биха могли да бъдат последиците от гледна точка на счетоводство и данъци. В примера е разгледан наем, но същинските разсъждения са валидни и в случай на покупка.
 

Казус: Дружество с ограничена отговорност наема апартамент, който ще се ползва от управителя му, който е и собственик. Управителят има сключен договор за управление и контрол с дружеството и получава заплата.
В такива ситуации обикновено се сключва договор за наем, по който започва банково плащане, наемодателят издава фактура с начислено ДДС, а счетоводството научава за всичко това впоследствие.

И пак обикновено в сключения между дружеството и управител договор за управление и контрол няма спомената нито една дума за ползване на апартамент. И се започва с варианти, като как точно да се третира наемът. Следват въпросите за правото на данъчен кредит и за данъчното признаване на разхода. А сумите, отново обикновено не са малки, защото шефът е важен човек и за него е нает луксозен апартамент, обзаведен с мека мебел, бяла и черна техника по последна модна и технологична тенденция, топлофициран, газифициран, оборудван освен с конвенционално и с автономно електрозахранване от слънчеви панели и задължително със sea view или mountain view, при наличие на море или планина.
 

Вариантите за третирането не са много. 

1. Решаваме, че няма да разсъждаваме много - много. 

Щом шефът го е наел, значи разходът е свързан с дейността. Ползваме си данъчен кредит на общо основание, отчитаме  разхода за дейността и не го регулираме за данъчни цели в ГГД.
Този вариант е перфектен! Не си създаваме главоболия, не се обясняваме с ръководството. Неприятно е, че при евентуални контролни процедури, може и да забележат какви сме ги сътворили и в ревизионния акт да присъстват едни суми, свързани с наем, непризнато ДДС или корекции на данъчен кредит, консумативни..... Може да забележат, ама може и да не забележат и всичко да си продължи такова, каквото е до безкрай или до следващата проверка/ревизия. Тогава, каквото има да става, ще става. До тогава – “щракаме си с пръсти”.
Обаче, нещо все ни гложди. Какво ще правим и какво ще обясняваме, ако го видят? Накрая счетоводството ще излезе виновно, а шефът “ни лук ял, ни лук мирисал”. Вярно, че шефът нае апартамента, не ни пита, твърди, че наемът е свързан е с дейността.....ама .....май, не е толкова перфектен този вариант....

Нека да продължим с останалите варианти......

Целият материал е достъпен за абонати на ZnamKak.com. Вече имаш абонамент?  Логни се.

 

Илюстрация: Business photo created by freepik - www.freepik.com


Настоящото изложение има информативен и опознавателен характер. Изразява личното професионално мнение на авторите на сайта и не представлява конкретен съвет или консултация

Напиши коментар